Bierproeverij

Afgelopen weekend heb ik een bierproeverij bijgewoond bij Belgisch biercafé Olivier in Utrecht. Ondanks dat ik net klaar was met mijn gokverslaving en eigenlijk een dag rust nodig had, leek dit me een mooi begin van mijn nieuwe verslaving: Alcoholisme.

Nog nooit heb ik iemand met zoveel passie zien en horen vertellen over bier als Sander, assistent-manager bij Olivier. Ik heb acht verschillende bieren geproefd en omdat ik de avond daarvoor in Tivoli ook veel gedronken had (maar dan Tequila en Redbull-Vodka),  voelde ik dat de alcoholverslaving eerder begonnen was dan gepland. Een bierproeverij is anders dan een wijnproeverij. Wijn proef je namelijk met de smaakpupillen die aan de voorkant van je tong zitten. Vandaar dat je het weer uitspuugt, zodat het nog een keer langs dat punt komt. Bier proef je met de smaakpupillen achterin je tong, dus dat drink je gewoon lekker op. Ik dronk dus letterlijk mijn kater weg tijdens de presentatie van Sander.

Nu, inmiddels eerste kerstdag, merk ik dat dit weleens een hele zware week zou kunnen worden. Om deze verslaving te ervaren drink ik tot en met zaterdag alleen maar alcoholische drankjes, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Sommigen van jullie denken nu waarschijnlijk: ‘Makkie, dat doe ik ook weleens.’  Think again, want dit heb je waarschijnlijk nog nooit gedaan en als dat wel het geval is dan raad ik je aan om eens een afspraak te maken met de AA.

Alcoholisme is een serieus probleem, dat spreekt voor zich. Het aantal opnames in ziekenhuizen die alcohol-gerelateerd zijn blijft stijgen sinds 2005. Opvallend hierbij is dat het vooral gaat om jongeren (onder de 18) en ouderen (55-plussers). Wat ook opvalt is dat 41% van de vijftienjarigen aan binge-drinken doet. Officieel betekent dit dat zij minimaal zes glazen alcohol drinken per gelegenheid. Noem me ouderwets, maar dat vind ik veel voor een vijftienjarige.

Zelf heb ik het natuurlijk ook meegemaakt, die eerste negatieve ervaring met alcohol. Ik was toevallig ook vijftien en op weg naar een schoolfeest in IJsselstein. Samen met mijn vrienden had ik drank gekocht, voor mezelf een fles Passie (dat uiterst smerige zoete drankje, waar ik tegenwoordig van de geur alleen al begin te kokhalzen). Als vijftienjarig ielig ventje dronk ik die hele fles leeg. Het feest begon om negen uur en om half tien stonden mijn ouders voor de club om me op te halen. Ik was bijna in coma geraakt, omdat ik veel te ver was gegaan.

Gelukkig ken ik nu mijn grens, die ik hoogstwaarschijnlijk deze week weer ga overschrijden. Het typen van deze post is in ieder geval nog geen probleem geweest. Laten we hopen dat dat de rest van de week zo blijft.

Leave a Reply

