‘Misschien ben ik wel een beetje verslaafd’

Als afsluiter van deze hele zware week sprak ik met Arjen. Deze naam heb ik verzonnen, omdat de persoon die ik geïnterviewd heb anoniem wil blijven, om eventuele problemen met toekomstige werkgevers te voorkomen. Lees hieronder het interview!

Hoeveel alcoholische dranken drink je gemiddeld per week?                                                  Dat is lastig te zeggen. Het verschilt per week, maar ik denk dat ik wel gemiddeld rond de 60 a 70 glazen drink. 

Op welke leeftijd begon je regelmatig te drinken? 
Ik ben begonnen op mijn vijftiende ongeveer. Ik vond bier eerst helemaal niet lekker maar dan ga je toch doordrinken en vanaf toen ben ik het blijven drinken. Eerst was het buiten met vrienden een kratje halen en dan werd je dronken van vier bier. Vanaf mijn zestiende ging ik steeds meer naar de kroeg in het dorp waar ik woonde. Mijn zwager is de kroegbaas dus dat was lekker toegankelijk. Ik ging toen steeds meer verschillende drankjes drinken om alles uit te proberen. Thuis mocht ik ook gewoon drinken vanaf mijn zestiende.  

Welke alcoholische dranken drink je het meest/liefst? 
Dat is duidelijk bier. Ik drink eigenlijk altijd bier en dan soms in de kroeg nog een shotje. Natuurlijk drink ik ook wel andere dingen zoals wijn, maar dat doe ik voornamelijk bij het eten. Soms ook een flesje sterke drank met wat vrienden, zoals Wodka of Bacardi. Maar 95% van de drankjes die ik drink is bier. Dat vind ik gewoon heel lekker en het is goedkoop.

Wat voor rol speelt drank in jou leven?
Drank speelt een redelijk grote rol in mijn leven. Ik ben onbewust zondag al bezig met wanneer we weer gaan drinken die week. Het is niet zo dat ik om 11 uur ‘s ochtends begin met bier drinken maar in de middag al beginnen met borrelen komt regelmatig voor. Ik zit bij een studentenvereniging en als je daar bent draait het wel om gezelligheid en vooral drank.

Heeft drank invloed op andere zaken in je leven?
Het heeft op bepaalde zaken zeker een negatieve invloed. Als ik een nacht flink heb gedronken word ik laat wakker en doe ik veel minder dan normaal. Ik kan niet keihard aan school gaan werken als ik veel gedronken heb. Ik merk ook wel dat ik steeds wat luier word. Je hebt gewoon minder puf om dingen te regelen. Bij sporten is dat net zo, ik heb een abonnement bij de sportschool maar ga er bijna nooit heen. Werken doe ik niet aan dus daar kan het ook geen invloed op hebben. Ik vind het zonde om op deze leeftijd en het leven dat ik nu heb te gaan werken als ik dat later nog 40 jaar moet doen. Voor mijn sociale contacten heeft het juist positieve invloed denk ik. Ik ben sowieso wel redelijk sociaal ingesteld, maar als ik uitga of ergens wat aan het drinken ben maak ik makkelijk contact met andere mensen. Ook heb ik gewoon veel vrienden en het is niet zo dat ik vrienden kwijt ben geraakt omdat ik veel drink.

Wat vindt je omgeving van de hoeveelheid die je drinkt?
Mijn jaarclub weten het wel. Als ik in Utrecht ga drinken ben ik eigenlijk altijd met hen. Zij weten het dus wel, maar zij drinken ook wel redelijk veel. Toch denk ik dat ik gemiddeld meer drink dan de rest. Mijn familie met name mijn moeder weet wel dat ik redelijk veel drink in Utrecht maar niet dat ik zoveel drink. Ze hoeft ook niet te weten wat ik allemaal uitspook zegt ze zelf.

In alle eerlijkheid, wat vind je er zelf van dat je zoveel drinkt?
Dat vind ik een lastige vraag. Ik vind het vaak zelf ook niet goed maar dat is de dag erna. Op de avond zelf vind ik het helemaal prima en dan denk ik er ook niet zo over na. Soms zou ik wel wat minder willen drinken maar ik ben heel slecht in nee zeggen. Dus als iemand vraagt of ik zin heb om mee te gaan en ik kan, dan zeg ik vaak ja. Ik heb er ook wel last van als ik sommige zaken voor mijn studie bijvoorbeeld niet heb geregeld. Dan baal ik daar echt van. Ik denk en vind dat ik te weinig discipline heb om mezelf tot sommige dingen te kunnen zetten.

Zou je per direct kunnen stoppen met het drinken van alcoholische dranken?
Dat is duidelijk nee, tenzij het zou gaan om mijn gezondheid misschien. Maar ik zou niet direct kunnen stoppen met drinken. Dat heeft te maken met dat ik misschien wel een klein beetje verslaafd ben. Door het leven dat ik leid kom ik ook te vaak in de verleiding om er mee te kunnen stoppen. Ik denk dat mijn leven een stuk saaier zou worden zonder drank. Ik hoef ook niet te stoppen met drinken maar misschien wat minder drinken zou wel goed voor me zijn. Wellicht een goed voornemen voor 2013, minder drinken meer sporten.

Leave a Reply

