Before and After

De afgelopen twee weken heb ik verslavingen ervaren die voor mij volledig onbekend waren. Deze week behandel ik een verslaving die ik in zekere zin al ervaren heb: Sportverslaving.

Het is inmiddels twee jaar geleden dat ik gestopt ben met fanatiek kickboksen. Ik was eigenlijk altijd een voetballer, maar dat werd ik na elf jaar een keer zat. Ik merkte dat ik de opstootjes na de wedstrijd leuker vond dan de wedstrijd zelf en de gele en rode kaarten vlogen me om mijn oren. Omdat vechtsport altijd al mijn interesse had, besloot ik dat te gaan doen.

Toen kwam ik bij Blade Nieuwegein terecht (nu Gym Nieuwegein). Ik pikte alles snel op en merkte dat ik aanleg had. Voor dat ik het wist trainde ik vijf tot zes keer per week, lette ik op mijn voeding, zorgde ik ervoor dat ik geen testosteron verloor (vul zelf maar in wat dat betekent) en vocht ik wedstrijden. Na twee jaar kon ik het fysiek en mentaal niet meer aan en stortte ik in.

Het is nooit officieel vastgesteld dat ik verslaafd aan het sporten was, maar het had er wel alle schijn van. Een sportverslaafde kan namelijk niet meer zonder sport en voelt zich ‘onwel’ wanneer hij/zij niet kan sporten, wat zeker op mij van toepassing was.

Ik ga nu de verslaving weer meemaken. Er zijn geen cijfers bekend over hoeveel mensen hieraan lijden, omdat het heel moeilijk te bepalen is wanneer iemand wel of niet verslaafd is. Wel blijkt uit onderzoek, volgens de website sportinfo.nu, dat het het meest voorkomt bij hardlopers en bodybuilders. Ik ga me deze week dan ook bezig houden met beiden. Ik fitness normaal drie keer per week, maar ga dat nu dus elke dag doen. Vandaag was de gym helaas dicht, dus ben ik een flink stuk gaan hardlopen.

Alleen sporten is natuurlijk niet genoeg. Daarom pas ik deze week mijn hele levensstijl aan en ga ik leven zoals een bodybuilder doet, volgens verschillende bodybuilderssites. Dat houdt in:

  • Zes maaltijden per dag eten
  • Acht tot tien uur slapen per nacht
  • Direct na een training snelle koolhydraten eten
  • Kort en explosief trainen (45-60 minuten)
  • Buiten het sporten om zoveel mogelijk ontspannen

Aan het eind van deze week zet ik een ‘Before’ en ‘After’ foto online en ik hoop natuurlijk dat er (minimaal) resultaat te zien is. Hieronder een filmpje van mijn eerste ronde hardlopen vandaag (Ik heb in totaal drie rondes gelopen).

2 thoughts on “Before and After

    1. bobwestland Post author

      Ik blog 4 weken, dit is mijn 3e verslaving dus volgende week is in principe mijn laatste week. Dus hierna nog 1. Qua tijd etc zal het dan ook wat lastiger worden om door te gaan, maar ik ben zeker van plan om in de nabije toekomst verder te gaan.

      Reply

Leave a Reply

